Dlaczego Daniel Knorr założył miejskim pomnikom kominiarki?

Taka interwencja miała na celu zwrócenie uwagi na pomniki – które według artysty mają znaczący udział w budowaniu tożsamości miasta i jego mieszkańców. Jak mówi sam Knorr, często przechodzimy obok miejskich pomników bez zastanowienia lub w ogóle ich nie zauważamy. Czarne maski na pomnikach są zaskakującym elementem w oswojonym przez nas otoczeniu, zamachem na rutynowe, konwencjonalne wyobrażenie miasta. Ich obecność prowokuje nas do zadania sobie pytania, kto i dlaczego został przedstawiony na postumencie. Zakrycie twarzy paradoksalnie odkrywa tożsamość – zarówno sportretowanych jednostek, jak i odbiorców, mieszkańców. Postacie w kominiarkach nasuwają też silne skojarzenie z kryminalistami, czy wręcz terrorystami. Praca Knorra zaburza więc nasze wyuczone pojęcie o historii; artysta stawia pytanie o czynniki, warunkujące pamięć zbiorową oraz o alternatywne sposoby interpretacji przeszłości.


Daniel Knorr „Stolen History – Satute of Liberty” from Museum of Modern Art in Warsaw on Vimeo.

____________

Hanna Dyrcz

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s