Dlaczego Piotr Uklański zestawił godło Rzeczpospolitej z nazistowską gapą?

Uklański to artysta zafascynowany wizualną grą symboli, ikon kultury, znaków tożsamości narodowej. Praca “DEUTSCH-POLNISCHE FREUNDSCHAFT” to nawiązanie do niemieckiego zespołu lat 80. o nazwie “Deutsch-Amerikanische Freundschaft”. Zespół umieszczał w swoich piosenkach słowa o silnym wydźwięku symbolicznym takie jak “Adolf”. Były to jednak zabawy formalne, ponieważ komponowane utwory wcale nie były zaangażowane politycznie. Można powiedzieć, że słowa te pojawiały się w nieoczywistym i zaskakującym kontekście.

Praktyka artystyczna Uklańskiego łączy w sobie tradycję konceptualizmu i tradycję pop-art. Operacja polegająca na tym zestawieniu, jest grą kontekstowo-znaczeniową. Czy symbole można wyprać ze znaczenia? Jak przebiega proces przypisywania im znaczeń i kojarzenia z konkretną treścią? Siła oddziaływania obrazów sprawia, że każdy znak, w pewnym momencie zderza się z rzeczywistością społeczną czy obszarem międzyludzkiej komunikacji. Autor pracy nie tylko interesuje się procesami generowania znaczeń i interpretacji, ale także testuje granice dyskursu sztuki współczesnej. Na tym polega transgresywność jego gestu, Uklański stawia pytanie czy sztuka może wchłonąć tak nośne symbole i pozbawić ich znaczeń?

Artysta wykonał pracę ze styropianu, tandetnego, lekkiego i taniego materiału. Warto w tym miejscu postawić pytanie o sposoby wizualnego przekazywania narodowych treści. Czy przypadkiem “polskość” nie wyraża się w kulturze masowej jako zestaw umownych kodów?

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s