Jaki jest sens fotografowania ludzi i zwierząt śpiących na ulicy?

Belgijski artysta Francis Alÿs tworzywem swojej sztuki uczynił żywy organizm miejski, jakim jest w jego przypadku Mexico City. W cyklu fotografii Śpiący przygląda się odpoczywającym na ulicy ludziom, zaznającym drzemki w czasie sjesty. Zasypianie w przestrzeni publicznej jest w tej kulturze uznane za naturalne zachowanie, więc fotografie przedstawiają ludzi różnych profesji, stanów i porządków społecznych. Sen stanowi tu najbardziej demokratyczną czynność człowieka – śpiąc wszyscy jesteśmy sobie równi i jednakowo bezbronni. Istotne jest włączenie do cyklu psów oraz zrównanie perspektywy ludzkiej i zwierzęcej, co stanowi o rozbiciu antropocentrycznego skupienia na jednostce. W akcie snu interesujące jest ujmowanie przestrzeni publicznej jako prywatnej, zacieranie granic między społecznymi konwencjami a indywidualnymi potrzebami. Praca ta mówi zatem również o zasypywaniu głęboko zakorzenionych mentalnie podziałów i wypracowanych norm poprzez ekspresję codziennych zachowań. Alys nie stosuje arbitralnej perspektywy zdystansowanego fotografa parzącego z góry, lecz robi zdjęcia z poziomu chodnika i tym samym zrównuje się z fotografowanym podmiotem. Praca mówi o wspólnotowości wszystkich organizmów żywych, która spełnia się w śnieniu.

Katarzyna Mieleszko

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s