Jakie znaczenie ma sposób ekspozycji w przypadku pracy Setha Price’a?

DSC_0929
Seth Price, Holes (Rozdarcia), 2003, fot. Michalina Rolnik

Holes (Rozdarcia) jest jedną z prac na wystawie, które działają na silnie afektywnym, przedrefleksyjnym poziomie.  Wywołuje żywe, niekiedy żywiołowe reakcje publiczności – od zwykłego wzdragania się na widok i odchodzenia z wzrokiem pełnym potępienia, po znaczący gest zamykania kartonu, z którego wylewają się pełne przemocy i cierpienia obrazy. Price, artysta którego szczególnie interesuje przepływ obrazów, ich kontekstualizacja i zawłaszczanie we współczesnej kulturze medialnej, pracuje na „materiale znalezionym” – wykorzystuje istniejące już w obiegu fotografie, aby zdemaskować mechanizmy rządzące kulturą wizualną i związanymi z jej działaniem manipulacjami na obrazie. W tej „telewizyjnej rzeźbie” artysta wykorzystał ogólnodostępne w Internecie fotografie zmasakrowanych i rozpadających się ciał.  Poprzez dodanie drażniącego dźwięku, kojarzącego się z odgłosami pochodzącymi z gry komputerowej, oraz wprowadzenie powolnego ujawniania się tych wizerunków, zakłóca ich bezpośredni odbiór, co intensyfikuje reakcję odbiorcy. Za pomocą tego zabiegu zwraca uwagę na konsumpcyjny charakter odbioru obrazów, również tych dotyczących przemocy i agresji, które eksploatowane są przez kulturę popularną czy dystrybuowane nieprzerwanie przez media masowe. Umieszczenie pracy w kartonie wskazuje na  charakter obrazu przemocy i ludzkiego cierpienia, jego utowarowienie, niebezpieczne funkcjonowanie w  jednej płaszczyźnie przedstawień fotograficznych dokumentów tragedii z obrazami przemocy w kulturze rozrywkowej –w  grach komputerowych czy filmach kina gatunkowego.  Masowy odbiór i ciągła resuscytacja obrazów, która wpisana jest w medium telewizyjne, stępia naszą wrażliwość –sposób funkcjonowania obrazu wpływa na jego odbiór (według artysty oglądanie tych zdjęć na ekranie komputera jest znacznie silniejszym przeżyciem). Price umieszczając odbiornik w kartonie wskazuje sytuację kupna tego urządzenia – przynosząc je do domu wnosimy pewien model polityki wizualnej, którą posługuje się telewizja.

freezefinal 003
Nam June Paik, Electronic Superhighway: Continental US, 1995, źródło: http://www.washingtoncitypaper.com

„Pakowanie” przekazu jest sposobem jego dystrybucji i rozprzestrzeniania, obraz tak samo jak inne produkty podlega komercjalizacji. Oplecenie ludzkiej świadomości siecią obrazów nie oznacza jednak wyłączania myślenia, dlatego nasza refleksja powinna stale „rozpakowywać” serwowane nam obrazy. Oglądając je musimy mieć również świadomość statusu, jaki mamy jako odbiorcy, według Susan Sontag możemy być tylko podglądaczami. Nie możemy dopuścić do tego, by fotografia stała się czymś przezroczystym i sprowadzała się do bezrefleksyjnego przetrawiania w nieskończoność produkowanych obrazów traumy. Reakcja odbiorcy jest istotnym elementem funkcjonowania wizerunków. Wspomniana wcześniej  Sontag pisze o ambiwalentnym statusie obrazu cierpienia, który z jednej strony oburza i wywołuje współczucie, z drugiej jest wprzęgany w estetyzujące działanie spojrzenia. Obrazy takie stają się niebezpiecznie atrakcyjne, nie powodują natychmiastowego odwracania wzroku. Dlatego tytuł pracy może wiązać się z problemem „rozdarcia psychicznego”, które jest przywoływane w eseju Sontag Widok cudzego cierpienia. W oglądaniu takich obrazów splata się niechęć i odraza z potrzebą oglądania widowiska śmierci, siłą przyciągającego oddziaływania obrazów okrucieństwa. W pracy Price’a obecna jest także konstatacja o odpodmiotowieniu ciał na fotografii, a bezsilność wobec tych obrazów może być przyczyną owego voyeurystycznego znieczulenia.

banksy
Banksy, TV has made us into monsters, źródło: http://www.redkabbage.com

Katarzyna Mieleszko

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s